Landskap DIY


Entry berkurun lama yang terdraft.. haha... daripada cuti sem 3, baru sekarang dapat dihabiskan, sekarang tengah cuti sem 4 haha.. dahsyat.. walaupun dah lama aku still nak post because this blog will be my pengubat rindu someday when I missing the moment.. 
Cerita Landskap DIY ini masa akak ku tiba-tiba comes up with this idea... Since aku walaupun tak banyak kemahiran, tapi kemahiran siket-siket sebab tolong abah bancuh dan buat lantai dirumah membuatkan aku untuk mengasah bakat di sini... HAHA ^^
Bermulanya di Kuantan, KOTA SAS.....
1st phase, come up idea only nak tambah batu sungai ini aja ditepi simen... Aku yang datangkan idea sebab kecian tengok akak aku katanya seminggu sekali dia susun balik batu-batu sungai , benamkan dalam pasir.... dan dia tak suka sebab pasir dan tanah merah mengotorkan simen parking kereta... ^^
2sd Phase, tiba-tiba akak aku mengidam lak nak kan landskap yang simple untuk dia dan anak buah aku main-main menjelang petang diluar rumah..... Nak suruh orang buatkan... beratus pulak nanti, duit lagi...Alang-alang boleh buat sendiri.. apa salahnya kan.... 
Cadangan nak buat DIY PEMIJAK KAKI
So, bahan-bahan yang diperlukan cukup simple jugak iaitu :
  • simen, pasir, 
  • daun (pencetak), 
  • barang-barang untuk membancuh simen... ^^ 
haha, tak tahan kan tengok ada jug, spatula dengan bekas tuh ? semua barang yang ada dekat dapur digunakan...  Itulah yang aku guna sepanjang projek dilaksanakan... :3

Lepas membancuh, kita ratakan simen di atas daun (pencetak), biarkan simen kering... masa yang diambil untuk simen ini kering boleh tahan lama jugak lah.. dalam 2-3 hari.... Dah lah kiteowg excited , tak sabar nak tengok hasil yang telah dilakukan... >_<

Sementara nak tunggu kering, akak aku tiba-tiba plak nak membela rumput karpet, so kami pun pergi Nursery tanaman beli rumput karpet dan batu sungai putih... ^^ Beli ikut budget duit yang ada... nanti law ada duit lagi, tambah rumput karpet tuh.. bagi penuh... baru shantek...
Sementara anak buah aku yang lagi 2 orang, Danish dan Damia pun sibuk menolong juga... Yang tak boleh tahan, si abam ikut jer apa yang Ateh dia buat, Ateh bancuh simen guna air, dia bancuh pasir dengan air... Ateh ratakan simen atas permukaan daun, dia ratakan pasir yang dibancuh atas kerusi hijau tuh... Haha... Lawak lah kamu ni....>_<
Dan setelah seminggu, inilah hasilnya... Tara!! Landskap DIY yang simple dah pun jadi... !! Seronok bila dapat tengok hasilnya macamini rupa... Puas hati... Then, cukuplah 2 minggu cuti sem 3 aku di sini... Walaupun tak kerja, at least aku tak duduk diam aja di rumah... tak adalah tepu sangat... :)
Last not least, tak sangka anak buah kesayangan aku ini,dua-dua jenis suka posing...haha.. Geram aja dengan korunk berdua.. Missing both of you, Damia dan Danish... Dah lama tak balik sebab Mummy diorang tengah mabuk.... bulan 11 ini In Sha Allah, diorang akan dapat adik... ^^

Jom DIY LANDSKAP  dapat sihatkan badan !! 


4 comments

  1. wow ! tetibe rasa nk buat jgak..tapi rumah xd lagi. hahaha

    ReplyDelete
  2. Salam, hahahaha setuju dgn komen syafik...mmg teringin nak design landskap sendiri, tp tu lah, laman mane entah nak buat, eh tp boleh je kan buat ala2 freelance..dik boleh lah buat, kot ade org nak upah dik buatkan...cantik juga tau! hehe..owh nak tanye, berapa ek beli rumput karpet tu? mahal tak?

    ReplyDelete

Terima kasih kerana sudi menulis komen di blog Nurrul, sebarang pertanyaan akan dibalas secepatnya. Jazakallahu khairan