Tips : Berhenti Memakai Produk Bermerkuri


Assalamualaikum dan Hi.
  Baru-baru ini kita dikejutkan dengan pelbagai berita yang kita sendiri terperanjat apabila mendengarnya, lagi-lagi tentang produk kecantikan "skincare". Why? Sebab kita juga merupakan salah seorang "customer" yang akan tak lari dari menuggunakan produk "skincare" , lebih-lebih lagi kalau produk skincare yang kita pakai tu tersenarai dalam senarai produk2 yang mengandungi bahan-bahan kimia berbahaya. Nurrul tak nak kupas panjang2 pasal info2 bahan yang berbahaya dalam sesetengah sabun yang digunakan. Fokus Nurrul adalah nak ajak korunk semua tak kisahlah lelaki ke perempuan untuk sama-sama aware tentang isu ini.
Disebabkan berita tersebut, ramai pengguna skincare yang dahulunya setia kini berlari arah, demand untuk produk yang terdiri dari bahan alami menjadi permintaan yang tinggi dipasaran ketika ini. Yelah, orang mana yang tak takut muka dia rosak hanya kerana bahan-bahan kimia yang terkandung dalam skincare itu sendiri. Senang kata, kita niat nak menjaga muka, tapi kita hanya pandang luaran, sedangkan dalaman kita rosak secara perlahan-lahan.
   Bagi sesiapa yang nak lari ke pengunaan bahan-bahan organik dalam sabun terutamanya, tak salah! Nurrul malah sangat2 menggalakkan anda semua menjaga luar dan dalaman tentang kesihatan kulit muka terutamanya. Tapi, AWAS!!! Jangan terus tukar. Semua perlukan masa. kalau nak stop sesuatu produk skincare tu, jangan terus pakai produk yang lain ya. Jom ikuti tips berharga ini.

Jika pernah pakai produk merkuri, jangan terus tukar ke produk baru walaupun organik. Mesti rehatkan muka dulu, biar kesan merkuri tu hilang. Supaya anda tak salahkan produk baru tu jika ada kesan lain.

Cara mudah :
  1. Cuci muka dengan air suam sahaja.
  2. Buat masker dengan hampas teh.
  3. Buat toner guna air kelapa. Celup kan kapas dan sapu.
  4. Sapu aloe vera gel. .
Mudah sahaja kan? Kalau boleh biarkan muka anda bebas daripada mana-mana bahan kimia selama sebulan. Jika anda yakin untuk memakai sabun organik selepas 2 minggu pun okey. Kenapa kena bagi masa untuk muka? Supaya nanti bila muka dicampurkan dengan bahan2 organik, tak adalah dia bertindak balas dengan bahan-bahan kimia yang memang dah ada dekat muka anda itu. Ibarat ais batu yang diletakkan dalam air panas, apa yang terjadi? Haa macam tulah ibaratnya.

Mana nak cari sabun yang 100% menggunakan bahan-bahan organik , 100% ekstrak tumbuhan ? Nurrul ada solusinya. Nurrul juga merupakan pengguna yang memang dari dulu lagi consume semua penjagaan diri yang 100% neutral. Kulit Nurrul sangat2 sensetif kepada bahan-bahan kimia.

Sabun cute bebas bahan kimia. 100% bahan daripada tumbuh2an. 😎 Memperkenalkan Sabun Cute  dari Saupor. Sabun berbentuk comel ini sangat sesuai untuk masalah kulit antara manfaatnya, dapat merawat:

  • jerawat (semua jenis sabun)
  • jeragat (kayu manis)
  • kulit berminyak (oat dan tomato)
  • menyingkirkan bintik hitam (oat)
  • menghaluskan kulit kasar (madu)
  • membuang sel kulit mati ( oat)
  • gatal dan ruam bayi (madu)
  • kulit kusam ( delima)
  • Kulit kering (madu)
Update : 14 November 2023 : Produk saya dah tak jual. TQ

SABUN CUTE BEBAS SLES, PARABEN DAN BAHAN KIMIA BERBAHAYA


6 comments

  1. Good tips Nurrul :) Siqah pernah dulu sekali pakai produk apa entah namanya, memang berkesan lah muka kulit licin habis, bila tahu viral kata ada merkuri, terus stop pakai. takut eh :o

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul.. sekarang semua takut nak pakai apa2.. tapi tak pakai apa2 pun tak elok juga.. sbb keadaan sekarang ni bahaya. apa2 pun kena jadi pengguna yang bijak :)

      Delete
  2. Cuci dengan air suam tu selalu juga sis buat. Muka jadi bersih je walaupun tak pakai apa2 cleanser.

    ReplyDelete
  3. Comel nya sabun tu. Yang penting organik dan tak bahaya 😊

    ReplyDelete
  4. Kalau lepas berhenti muka kusam nak buat mcm mna?

    ReplyDelete

Terima kasih kerana sudi menulis komen di blog Nurrul, sebarang pertanyaan akan dibalas secepatnya. Jazakallahu khairan