Cara Mudah buat Citation/References Using Mendeley

Cara Mudah buat Citation/References Using Mendeley
Assalamualaikum  dan Hi!

Pernah tak ada pengalaman, bila buat assignment untuk bahagian reference terkial-kial cari satu satu info yang diperlukan untuk memenuhi APA format style. Pernah rasa susah dia macam mana tak?? Ada tak rasa macam nak hempukk aje buku/journal/internet yang tak bagi full details apa yg kita nak tu??  Kalau ada jangan risau, itulah pengalaman yang menjadikan kita lagi sabar.. HAHA (ketawa jahat)

Dulu buat assignment boleh lah kau sabar, tapi kalau bab buat thesis nak hadap satu-satu macam tu, kau rasa mampu tak?? Anda rasa saya ada masa untuk sakit kepala?? Semestinya boleh sakit hati dowh, lagi kau dah ngadap depan laptop yang lama. So, jawapannya disini. ~~ Mandeley 
Mandeley ini merupakan satu software Reference Management and Research Network, dimana semua information pasal journal/buku/sources internet korunk dikendalikannya. Sedikit sebanyak program ini dah bantu sesuatu buat korunk. Not fully harapkan sistem ini, kena lah control (cakap dekat dia kena buat apa) ye dak?  Jadi, sila simpan semua sources yang korunk gunakan serapinya dalam satu folder. Okey, jangan malas! Lets start.
First thing first, kena lah ada software Mandeley ini. Mana nak dapat? Download dekat google or https://www.mendeley.com/downloads. Dah install dalam laptop, boleh start step berikutnya.
1. Sign up/Log in acc Mendeley.

2. For first time user, sila click tools --> Click Install Msword Plugin

3. Double check dekat Ms Word ada tak plug in Mendeley, check dekat bahagian references.

4. Kalau ada, cunss, boleh lah drag segala sources yang korunk dapat ke dalam Mendeley..
5. Open Ms Word korunk, untuk buat citation, click references -- > click insert citation.

6. Keluar table kecik macam dalam gambar, taip author/tajuk journal yang korunk nak cite tu.

7. Click Ok.
Cara Mudah buat Citation/References Using Mendeley
 8. Kalau betul korunk buat citation melalui Mandeley, akan keluar warna kelabu masa korunk highlighted perkataan dalam Ms Word.
Cara Mudah buat Citation/References Using Mendeley
9. Kan ada dua cara penulisan dalam citation kan,
Contoh :
(Lin & Liu, 2017) untuk dibelakang ayat.
Lin & Liu, (2017) untuk di tengah2 ayat.
Jadi nak setting yang bahagian depan tu korunk padam aje (Lin & Liu, 2017), jadi macam ni Lin & Liu, 2017) then tambah ( dekat Lin & Liu, (2017) akan ada pop up table mandeley desktop cakap, keep manual edit. Click aje situ.  Faham ke Faham??

10. Lepas dah siapkan report semua, bahagian references kena ada letak yang penuh punya address kan, so korunk pergi aje dekat references dan click insert bibliography. Keluarlah semua sources yang korunk cite dalam report mengikut urutan lagi, A to Z.
Senang kan ? Tak payah susah-susah susun satu per satu. Lagi satu, mudah untuk kita trace mana sorces yang kita tak cite lagi. So, pilihan ditangan anda ~~~ Selamat menyiapkan report ^_^


3 comments

  1. nice share.. x pernah guna bnda aalah ni masa zaman student dulu..

    ReplyDelete
  2. As salam puan..camne nak masukkan semua nama author utk first time cite
    Sbb ada 5 nama author.

    Skrg ni, bila cite kali pertama kluar hamid et al. Xkusr 5 nama author

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wassalam. Add on manually citation tu. :)
      yg mcam dkt step no 8.

      Delete

Terima kasih kerana sudi menulis komen di blog Nurrul, sebarang pertanyaan akan dibalas secepatnya. Jazakallahu khairan