Marhaban

Salam semua..
Apa Maksud Marhaban ? Marhaban " merupakan istilah yang diambil dari BAHASA
 ARAB..Ianya berasal dari akar kata " rahiba " yang bererti selamat datang.
 Hmm , mesti korunk semua dah biasa dengar dengan istilah nie kan ?  Bila Syawal , 
aktiviti ini yang paling pesat mengiat berjalan tak kira petang mahupun malam .

Actually , aktiviti ini adalah satu ruti kebiasaan yang dilakukan oleh orang-orang kampung..
Kalau korunk orang Johor memang sangat sinonim dengan aktiviti ini.. :") Terdiri dari Golongan
lelaki dan perempuan dewasa , lelaki dan perempuan remaja.. Mereka akan berkunjung ke
dan masuk ke rumah dengan alunan Selawat... Best woo !
Aku ingatkan mak aku main-main cakap ada marhaban dekat rumah malam tadi... Ishh , gempak
tuh mak aku nak masak laksa Terengganu yang kuah ikan tuhh.. Perrgghhh , memang 
sedap lahkan.. Start masak pukul 6 , laju tak laju .. Aku dok round sana sini... 
HAHA... :"p Tolong lah mana yang patut... 
Then , saja duk rehat jap dalam bilik , aku dengar lah bunyi alunan selawat yang  
sangat merdu.. gabungan dari suara dewasa dan kanak-kanak.. memang terasa 
kemeriahannya.... Sekali nak keluar dari bilik... Atuiiii , ramainya.. 
Aku tercepit dalam bilik lahh jawapnya.. kueng3.. -.-
Ingat dah tak mau buat entry lagi... Tapi hati dan tangan ini tak mampu diam kalau tak menaip.. Rasa semacam aje tak kena .. hukhuk... Aduhh , kena kuat lawan untuk beberapa bulan aja.... :"/ Hmm , ada orang tak makan saman tolll , geram aje aku.. aku punya karya dia kata karya dia , Abah Kau ! Tolong lahh respect orang lain.. Tak pasal2 kau dapat haters , bukan aku jakk , orang lain punya pun ada...  APTB !
Pernah Join MARHABAN ?  ?


10 comments

  1. ade resepi tak buat laksa terengganu tuu..macam sedap je...lapar pulak aku tengok..haha

    ReplyDelete
  2. hasben akk ada buat marhaban kat umah dia masa muda2... selalu dengar citer jer...

    ReplyDelete
  3. tak pernah join.tapi selalu tgk :D
    Hehehe

    ReplyDelete
  4. marhaban itu baek...tapi bagi lelaki bujang ke, tue ke, mude ke, janganlah merempit kat kampung nak pindah satu rumah ke rumah lain.

    habis pahale selawat tu merempit haha

    ReplyDelete
  5. masa arwah nenek saya ada, dia selalu buat marhaban ni..

    ReplyDelete
  6. Istimewanya Johor. Ada marhaban gitu

    ReplyDelete
  7. makcik2 mya kat kg pun selalu bermahaban wee :D

    ReplyDelete
  8. @Momo Insya'Allah kalau ada masa nanti Nurrul share kan sekali.. ^^

    ReplyDelete
  9. time akak kawen dulu ada la org marhaban kt rumah hihi

    ReplyDelete

ღ Nice to see , nice to read ,
Once comment , I will hit you back ! :D
Its that true my poem ? HAHA. Ignore it..

Thanks , I love you all !