Cara Analysis Report daripada Data SPSS

Assalamualaikum dan Hi!

Kebiasaannya Chapter 4 merupakan penulisan report daripada analisis data SPSS kita. Ini adalah Chapter yang penting untuk menentukan masa depan research kita, sama ada selari dengan hypothesis yang kita buat di literature review kita atau pun tidak. 
Hari ini Nurrul nak share sikit tentang bagaimana awak semua nak analyse data kedalam bentuk report bertulis. Yelah, report dalam sistem dengan nak bagi report dekat manusia tu lain. Jadi, tak nak bagi mukadimah panjang-panjang, jom kita ikuti cara di bawah.
Pesanan Khas : Jika anda mahu bertanyakan mengenai guidelines SPSS dipersilakan, tetapi jika untuk membantu anda menyiapkan report thesis, menyemak data atau apa2 yg tidak berkaitan dgn kandungan tutorial SPSS saya adalah TIDAK DILAYAN, harap Maklum. Tqvm! -Update : 12/06/2019-
 1. Frequency Analysis.
Dijalankan untuk menentukan kekerapan dan peratusan responden yang mengambil bahagian dalam menjawab kaji selidik penyelidikan mengenai soalan demografi dari bahagian A dalam soal selidik. Untuk bahagian ini, report bertulis boleh nyatakan majoriti, yang paling rendah, paling tinggi da etc.
Table 4.0 Summary of Frequency Analysis

Items
Frequency
Percentage %
Gender


Male
76
44.7
Female
94
55.3

Race


Malay
108
63.5
India
17
10.0
Chinese
41
24.1
Others
4
2.4
Based on table 4.0, it is show that the majority answering the questionnaires were female with 94 respondents with 81% meanwhile the other 76 respondents with 44.7% comes from male. Though this frequency and percentage it can be concluded that male respondents has the most contribution for the result in this study. 
2. Reliability Analysis.
First of all, mesti kena tahu Reliability Analysis ini untuk apa ?
Test ini adalah bertujuan untuk memastikan soalan-soalan yang kita gunakan dapat diukur dengan tepat.  Nilai Cronbach Alpha untuk setiap item akan menunjukkan sama ada item dalam set itu saling berkaitan atau tidak.

Saya bagi contoh simple :
Awk nak tahu orang tu penat atau tidak, apakah soalan yang sepatutnya ditanya kepada dia? Adakah dengan bertanya, awk dah makan? atau Awak banyak buat kerja hari ni? -dapat sesuatu?

Dalam menganalisis data SPSS , terdapat kayu pengukur untuk memastikan kita punya soalan adalah tepat dan betul melalui panduan  :

Table 4.1: Indicator for Reliability Analysis
Cronbach’s Alpha range
Relationship
Above 0.80
Excellent
0.61 – 0.79
Good
Below 0.60
Poor
(ini adalah contoh, kalau ada indicator yg lagi better daripada dibawah atas, boleh gunakan dan pastikan menyimpan atau cite sumber awk peroleh daripada mana)
Oh ya, jika nilai cronbach Alpha ada yang rendah, awak boleh runs semua reliability analisis dengan membuang salah satu soalan yang tidak menyumbang kepada soalan iv awk. Cari mean yang paling rendah untuk setiap soalan dan buang soalan yang rendah means. Jangan buang semua pulak ya.

Kumpulkan semua nilai cronbach Alpha untuk semua Iv dan Dv seperti contoh di bawah :
Table 4.2: Reliability Analysis
Variable
No of items
Cronbach’s Alpha
Relationship
Turnover Intention
Job Stress
Work Engagement
Job Satisfaction
Organizational commitment
5
5
6
5
5
0.700
0.807
0.834
0.811
0.851
Good
Very Good
Very Good
Very Good
Very Good










2. Descriptive Analysis.
Bahagian ini adalah untuk menentukan berapa kerapnya respondent pilih jawapan yang sama. Untuk report bahagian descriptive analysis ini, ianya depend pada advisor kalian, ada jenis yang nak frequency setiap satu IV, ada yang nak summarize all the IV dan DV. Kalau macam Nurrul setiap satu dia nak, contohnya mean untuk Turn Over dan items soalannya.
Table 4.3: Mean Analysis for Turnover Intention
No.
Items
Mean
Standard deviation
1.
I will be with this company for five years from now.
2.84
1.113
2.
I will not probably look for a job at a different company in the next year.
2.88
1.084
3.
My organization fair at general.
3.21
.865
4.
Management tries their best to ensure that employee will not leave the organization.
2.68
1.011
5.
Good working environment is the major driver that would make me stay in or leave my current job.
3.76
.963

Total
3.07
0.68

3.  Pearson Correlation Analysis
Correlation analysis pulak untuk menganalisis kekuatan hubungan antara satu hubungan dengan hubungan IV yg lain sama ada positif atau negatif. Dalam ini pun ada kayu pengukur taw :
Table 4.8: Indicator for Pearson Correlation Analysis
Coefficient Size
Strength of the relationship
0.91-1.00
Very Strong
0.71-0.90
High
0.41-0.70
Moderate
0.21-0.40
Weak
0-0.20
Very Weak
Source: Adapted from Sekaran,(2013)

So, buat table baru ambil data yang kita nak dari SPSS sahaja. Contoh Seperti dibawah :
Table 4.9: Result for Correlations
Variables
Job Stress
Work Engagement
Job Satisfaction
Organizational Commitment
Turnover Intention
Pearson correlation
.247**
-.139**
-.012**
-.003**
Sig. (2-tailed)
.000
.000
.000
.000
N
175
175
175
175
Strength of the relationship
Positive & Moderate
Negative & Moderate
Negative & Moderate
Negative & Moderate
Based on the result in table 4.9, there is a positive relationship between job stress and turnover intention which (r=0.490, p<0.000) show that the strength of associations is moderate. In other words, when the factor of the job stress is increase then the turnover intention will also increase. This result of this study show similarity with the study done by Lin & Liu, (2017) which clarify that, the job stress has a significant negatively associate with turnover intention which based on their correlation finding.
4. Multiple Regression Analysis
Analysis ini digunakan bertujuan untuk mengenal pasti hubungan DV dipengaruhi dengan 4 IV yang lain dan mengenal pasti IV (Faktor) mana yang mempunyai pengaruh yang tinggi kepada DV dalam research kita. Selain itu juga, kita boleh tahu berapa % R square research kita terhadap DV.

Table 4.10: Multiple Regression Analysis – Coefficients
Model
Standardized
Coefficients
t
Sig.
Beta
Job Stress

-.008
-.113
.910
Work Engagement

-.183
-2.997
.003
Job Satisfaction

-.407
-5.092
.000
Organizational commitment
-.271
-3.338
.001

Lepas dah list table baru yang kita buat sendiri ni. Sila buat report bertulis ya. 
Macam mana nak tengok Significant ke tak ni? 
Macam mana nak tahu kita punya Independent Variable(IV) significant kepada Dependent Variables (DV) kita? Mudah saja. Kan kita ada kayu ukur untuk menentukan signification iaitu melalui nilai p dimana (p<0.05). Paham ke tak?
Rujuk table baru atas yang Nurruldah buat ni. Di column last sekali iaitu sign.
Ada kan nampak nilai :- 0.910 , 0.003, 0.000 dan 0.001 . Antara dalam 4 ini ada 1 yang tak significant. Siapa tahu yang mana??? 

Jawapannya adalah Job Stress, sign or p value dia lebih dari (p<0.05) iaitu 0.910, manakalah yang lagi 3 IV Work Engagement, Job Saatisfaction dan Organizational commitment adalah significant (mempengaruhi DV) dimana p value dia kurang dari 0.05. Dapat sesuatu?


Table 4.11: Multiple Regression Analysis – Model Summary
Model
R
R Square
Adjusted R square
Std. Error of the Estimate
1
.719a
.517
.505
.47920
 Based on table 4.11, the value of R-square is 0.517. From this value, it indicates the independent variables of job stress, work engagement, job satisfaction and organizational commitment contributed 51.7% factors to turnover intention. Meanwhile, another 48.3% factors to turnover intention is obtained by other independent variable which is not been measured in this study
All the best, diharapnya cara report dekat atas ini dapat difahami supaya melancarkan report bertulis thesis awk tu ya. Oh ya, kalau ada apa-apa soalan, boleh tanya saya dengan menghantar email kepada saya. In Sha Allah, mana yang saya tahu, saya akan balas. :)
Contoh summarize ini tidak terhenti macam ini saja ya, nama pun report kan, so please terjemahkan apa yang ada di dalam kotak di atas kedalam ayat report mengikut citarasa ayat dan cara penulisan  awak. Sebabnya lepas dah siap semua report thesis ni kena runs dalam turn it in kan. Make sure semua kena ayat sendiri dan bukan copy paste. Kalau tak, nangis lah kalau nilai turn it in lebih daripada 30%. Dan kena redo balik laporan bertulis awak. // Makanya, saya hanya bagi guideline, kalau share semua cara penulisan saya dalm ini, nanti kesian awk masa nak buat turn it in. // :D


Syukran Ja zilan.

OHH REPORT THESIS


10 comments

  1. salam nurul... apa khabar. timasih diatas ilmu yg dikongsi. saya nk tanya, jika mulltiple reggesion tu nk buat persamaan mcm mana reportnye ye? x brp clear lagi.. thanks

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wassalam maaf sy baru perasan komen awak, persamaan multiple regression mcm mana yer ???

      Delete
  2. Asalamualaikum nurul..tq share ilmu..tp de ckit nk tnya dgn nurul mgnai icr ni utk y mcm mn yea..xbpe phm sgt..cra nk wt

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumussalam, boleh email ke email address sy :)

      Delete
  3. Salam,kenapa data dlm SPSS lain dengan data yg dlm table 4.10 dgn 4.11 ya?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wassalam, semua table dalam tuto diatas adalah rewrite semula ikut apa yg awk nak present kan :)

      4.0 Table saya rewrite dan buat table lain, tak ambil bulat2 table dlm sistem SPSS, Hanya data sahaja yg sy copy.

      4.1 tu adalah indicator, lain resource lain lah dia punya nilai. Sy dah remarks dekat bawah table tu, BACA DENGAN TERPERINCI

      sy ulang balik ayat bawah table 4.1 tu yer :- :)
      (ini adalah contoh, kalau ada indicator yg lagi better daripada diatas, boleh gunakan dan pastikan menyimpan atau cite sumber awk peroleh daripada mana

      Delete
  4. Hi, Assalamualaikum.
    Macam mana awak tahu the independent variables contribute only brp percent in your research?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hi Waalaikumussalam, IV % boleh tengok dkat rsult R square kita.
      Contoh dalam saya punya post, table R square sy ialah .517.

      Tukarkan kepada % nilai itu dpatlah 51.7% itu yg dipengaruhi dari research. Balanc peratus selebihnya ditolak lah dari 100% - 51.7%..

      (dlm kelas ada ajar benda ni. :) )

      Delete
  5. salam cik nurul

    utk multiple regression, r square saya sangat rendah iaitu 27.8 percent. tapi kesemua iv dan dv adalah significant. jadi bagaimana saya nak report berkenaan r square saya yang rendah?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wassalam sis, Sorry repond sy agak lambat.


      Respondent behavior :) Its Okey. Boleh proceed aje dgn awk punya kajian tu.

      Delete

Terima kasih kerana sudi menulis komen di blog Nurrul, sebarang pertanyaan akan dibalas secepatnya. Jazakallahu khairan