Pengalaman Kerja Paling Pahit Setakat Ini

Assalamualaikum dan Hi Semua,

Hari ni Nurrul nak cerita kan siket memori dapat kerja selepas setahun tanam anggur lepas kahwin ni. Yelah, lepas kahwin terus PKP, pulak kita pindah ke Selangor dari Johor. Terpaksa lepaskan kerja di London walaupun sayang. Well, itulah kalau dah bergelar isteri, suami kata kena ikut dia, kenalah akur.

Sepanjang tanam anggur tu, tak ada lah saja-saja duduk rumah, memang hari-hari ngadap website carian kerja macam Jobstreet, MyFutureJob dan Indeed. Well, apply tak ada satu pun yang sangaakut panggil interview. Siapa cakap kita tak down? Of course yes, rasa macam tak bergunanya diri ni. Aku serahkan segalanya kepada yang leboh mengetahui yang terbaik buat aku.

Post ini sudah terdraft dari 11/12/2020, lama kan. Allah jua lah sebaik-baik perancang dan post ini aku edit mula untuk pengalaman hidup aku sebagai HR di tanah asing setelah setahun aku tak berkerja.

First Company

TOXIC PEOPLE IS REAL! WORLD IS CRUEL!


Kenapa aku cakap macam ni? The things is toxic people is real, not dari berbeza bangsa, juga sebangsa kau. kes kaki aircond, backstab. Aku niat nak kerja dekat sini kalau boleh 5 tahun, tapi Allah sebaik perancang, dia bagi aku kerja 5 bulan aje.


Pendekkan cerita, dituduh rasist atas alasan terbukti kononnya pada company atas perbuatan aku. Buat apa je? Ada Malay staff datang tanya pasal waktu kerja bila bulan puasa. as HOD ada cakap yang boss besar dah luluskan proposal balik 9 - 5pm, half rehat verbally belum keluar memo. HOD cakap ni tak boleh simpan PNC things and break their trust on soo on. until accused as rasist is this act.


Sampai sekarang masih cannot brain and hardly take desicion to leave that company on that accused reason. Mesti korunk yang baca cakap aku coward what so ever, but as for me below other reason aku berhenti : Nak solat rasa macam tengah curi waktu kerja, so kita solat dalam keadaan kelam kabut, Tak ada tempat solat yang proper, etc .

As for me, solat the basic thing in muslim life, aku surrender walaupun benefit yang company bagi rate ok. As long, aku tak rasa hutang dengan Sang Pencipta. Kak Fify pesan, jangan biar orang pijak kepala kita kalau mereka dah sentuh bab AGAMA, KELUARGA DAN DIRI KITA. As kita sahaja yang tahu kemampuan kita tahap mana dan yang terbaik untuk diri sendiri. 

Second Company

Belum lagi habis notis berhenti dekat company 1, aku dipanggil interview dan alhamdulillah dapat mula kerja lepas raya. Aku kerja datang macam biasa. Dekat sini aku punya jawatan as HR Assistant aje berbanding jawatan yang sebelum ini. Tugas aku cam biasa lah berkaitan dengan pekerja asing. Benda biasa kalau baru start kerja mesti kena buang filing dokumen kan. So aku buat filing passport pemit untuk rujukan.

RASUAH ! PENGHIANAT NEGARA !


One day tu aku get confius kenapa ada 2 dokumen yang berbeza tapi unuk 1 individu yang sama. Aku start tanya manager. Aku dapat jawapan yang unexpected dan shocked pada aku, sampaikan aku terus hilang rasa nak kerja lepas dapat jawaban macam tu. Aku decide untuk tender selepas 2 minggu aku join.

Aku tak nak duit yang aku dapat dari gaji kerja dekat situ tak berkat. People will say kau ni banyak cekadak lah, buat aje lah kerja, sampai hujung bulan ambil gaji kau.Setel. Reason aku berhenti dekat situ senang aje : Aku tahu sumber gaji aku subhah, tak betul dari segi tindakan undang-undang dan dari hukum hakam agama.

So now, back to basic, aku merangkak lagi mencari kerja yang sesuai dengan aku, halal, berkat dan toiyban.. Buat korunk yang sedang mencari kerja. Good Luck, aku doakan semoga korunk bertemu dengan rezeki kerja yang halal dan toiyiban buat korunk. Amin..


Aku harap korunk dapat moral of the story yang paling aku nak sampaikan dekat sini. Yer, memang kita tak boleh memilih kerja, tapi matlamat tak pernah menghalal kan cara. Okey.



No comments

Terima kasih kerana sudi menulis komen di blog Nurrul, sebarang pertanyaan akan dibalas secepatnya. Jazakallahu khairan