Rabun dan ubatnya



Cara Mengurangkan Tahap Kerabunan.
Dari Segi Islam :
Sabda Nabi Muhammad S.A.W : "Barang siapa yang ingin menyembuhkan kelemahan pandangannya (kabur/rabun) hendak lah dilakukan :

Memandang bulan pada awal bulan,jika tidak kelihatan atau terhalang awan atau lain-lain hal,lakukan pada malam kedua,juga tidak dapat,cuba pada malam ketiga atau begitu seterusnya hingga nampak kelihatan bulan itu.

Apabila telah kelihatan,hendaklah ia menyapukan tangan kanannya ke mata dengan membaca Al-Fatiihah sebanyak 10 kali.

Sesudah itu,mengucapkan pula sebanyak 7 kali doa ini : "Al-Fatihah itu menjadi ubat tiap-tiap penyakit dengan rahmat Mu ya Tuhan yang Maha Pengasih dan Maha Penyayang.
lalu mengucapkan "Ya Rabbi"sebanyak 5 kali.

Terakhir mengucapkan doa ini sebanyak 1 kali : "Ya Allah,sembuhkanlah,Engkaulah yang menyembuhkan,Ya Allah, sihatkanlah, Engkau lah yang menyihatkan. "

Makanan Untuk Mata :
Amalkan makan sepotong betik masak setiap hari. Selain betik, amalan memakan lobak atau ‘carrot’ dikatakan paling mujarab untuk merawat atau mengurangkan tahap kerabunan. Bagi mereka yang tak suka lobak, boleh cuba buat jus lobak/carrot. Nak bagi sedap, cuba campur dengan sedikit susu.. jadilah jus carrot susu. Hmm.. bila dah selalu minum jus tu.. lama-lama rasanya nak meratah lobak secara mentah tu dah tak jadi masalah dah..

Selain itu, boleh juga diamalkan minum air rebusan sawi. Ambil satu cekak sawi dan bersihkan. Kemudian rebus dengan dua gelas air sehingga mendidih. Setelah sejuk minum air rebusan tersebut. Cuba amalkan sekurang-kurangnya tiga kali seminggu.

Pencegahan
  • Membaca jangan terlalu dekat (minimal sepanjang siku anda)
  • Membacalah di ruangan yang cukup terang
  • Jangan membaca sambil tiduran
  • Hindari menonton TV/main play station terlalu dekat secara terus menerus
  • Hindari memakai komputer dengan monitor terlampau dekat. Sekali-sekali pandanglah ke tempat yang jauh.
  • Bermainlah di luar rumah selama 2-3 jam setiap hari dan lihat obyek yang jauh.
tonton video cara mngurankan rabun ini :


" Mencegah adalah lebih baik daripada merawat ! :D "
Nurrul pun masih dalam mencuba dan terus mencuba.. :) Permata Hijrah juga boleh menurunkan power rabun kita... Insya'Allah dengan izin Allah dan juga berkat usaha kita melakukan ikhtiar :) Tak salah jika kita mencuba..
P/s : Selamat Mencuba ! :]


13 comments

  1. Assalam, nak cuba nie... biasalah kalau dah lama dekat depan laptop nie mata pun mcm dah kabur dah... hehehe...

    Salam kenalan (^_^)

    ReplyDelete
  2. @Ikmal Salam , hmm , tahu takpe.. Nurrul pun sedang ingin mencba :)

    ReplyDelete
  3. bgus perkongsian ni.. nnti suh kawan akak bace.. hehe

    ReplyDelete
  4. info yg sgt2 membantu sy .. tq :) makin hari makin kabur tatau knp -_-

    ReplyDelete
  5. cci rabun.. tp x suke mkn sume tu.. ^_^

    ReplyDelete
  6. tp tak suka mkan betik.huhuuh

    salam blogger
    nak maklumkan keputusan
    MY FIRST GIVE AWAY


    FEEL FREE TO VIEW

    http://edyfee.blogspot.com/2012/08/keputusan-rasmi-my-first-give-away.html

    jangan marah kalau tak menang yer
    selamat berpuasa dan selamat menyambut hari raya

    ReplyDelete
  7. saya ni rabun teruk ni.. nak kena amalkan petua2 tu..

    ReplyDelete
  8. Petua yang menarik.. Terima kasih dik sudi kongsi petua ni.. Nanti akak pun nak amalkanlah.. =)

    ReplyDelete
  9. wah, kene amalkan nie. thanks for the tips. hihi

    ReplyDelete

ღ Nice to see , nice to read ,
Once comment , I will hit you back ! :D
Its that true my poem ? HAHA. Ignore it..

Thanks , I love you all !