Tutorial : Full Simple Template

Blogger dashboard yang baru sekarang dah tak boleh guna template denim. 
Err , jadi template simple yang paling mudah.. Template ini pun ringan macam denim..
Berminat guna template ini ? ? Jom edit sama-sama :")
Mula klik template --> Customize -- > Simple *pilih yang mula-mula sekali*
Then , akan nampak ada garisan macam yang dikotakkan merah dalam gambar atas kan ? 
So , pergi ke Advanced -- > klik Accents 
Tukar semua kod warna tersebut dengan klik transparent  ! ! 
Klik apply to blog. Kemudian , klik back to blog --> Edit Html --> Proceed 
Background Blog :
CRTL+F dan cari kod :
body {
dah jumpa ? Copy code dan paste di bawah kod yang dicari :
background-image:url(url image);
repeat;
margin: 0;
padding: 0px;
font: x-small Verdana, Arial;
color: #000;
font-size/* */:/**/small;
font-size: /**/small;
Preview akan terhasil macam gambar bawah :

Jadi , cara nak hilangkannya .. cari kod :
.body-fauxcolumn-outer .fauxcolumn-inner { 
Bila dah jumpa delete dari kod yang dicari sampai kod sebelum .content-outer { serta anak-anaknya...
Hilanglah yang ada warna pink tuh..
Transparent Header :
Cari kod :
/* Mobile
Copy kod dan paste di atas kod yang dicari :
.header-outer, .content-inner {
background-color: transparent;
 }
.main-outer, .tabs-outer {
background-color: $(content.background.color);
}
Link
Cari kod ini :
a:link {
Tukar kod di bawah kod tersebut dengan kod :
a:link {
text-decoration: none;
color: #7C63C8;
}
a:visited {
text-decoration: none;
color: #7C63C8;
}
 EDIT :
ABC : Tukar Image Url
ABC : Tukar Font dengan font kesukaan korunk
ABC : Kod warna boleh refer sini

Tuto For This Template :
Tutorial : Blockquote
Tutorial : Sidebar and Post Title Settings
Tutorial : Comment Box
Tutorial : Comment Box Chains Style
Tutorial : Remove Navigation Bar
Tutorial : Customize Home,Older and Newer
Tutorial : Double Border Blog
Tutorial Nurrul

Sampai di sini dulu.. kalau nak comelkan  lagi blog cari aje dekat Tuto Nurrul , 
Mana yang boleh edit.. Edit lah.. :") Harap korunk dapat edit dengan jayanya ! :")


4 comments

  1. Hi akak! Bole x akk buat tuto edit kotak komen comel2 utk simple template? Lia harap sangat2! Byk dh tuto yg cuba, 1 p0n xjdi :'(. Tolong eh, akak? TQVM

    ReplyDelete
  2. Hi dear. Saya harap sangat komen saya akan dibalas. Saya sekarang guna template denim, tapi yg buat saya benci denim ni, mobile version kita punya blog tak menjadi.
    Template simple yg buat saya menyampah ni, kalau nak edit title style sidebar tu kan, dua2 sidebar dengan tarikh akan jadi sama. Contohnya, kalau saya punya title sidebar saya nak guna background image polka dot hijau, font 15 px, date blog post saya pun akan ada background image polka dot hijau, font 15 px. Kalau tak macam ni, saya sekarang ni akan guna simple template.

    Mesti ada kena ubah sikit code kat simple template tu utk buat dia boleh bezakan title sidebar dengan posting date, kan?

    Kalau sesiapa tahu, boleh tolong buat tutorial ni?
    Takde lah desktop version blog saya nampak lain tapi mobile version macam orang tak tau edit blog disebabkan masih lagi duk guna denim template.

    ReplyDelete

Terima kasih kerana sudi menulis komen di blog Nurrul, sebarang pertanyaan akan dibalas secepatnya. Jazakallahu khairan