Tanda Kamu Mengalami Tekanan !



Tekanan boleh terjadi pada bila-bila saja dan berkaitan dengan banyak hal, seperti wang, pekerjaan,anak-anak atau mertua. Tapi pada keadaan tertentu tubuh juga perlu ketenangan dan bebas daripadatekanan. Ini dia 12 tanda saatnya tubuh perlu ketenangan.

Saat tekanan datang atau berada dalam situasi tertekan, maka seseorang mempunyai pilihan untuk melawan rasa tekanan tersebut atau justeru melarikan diri. Pada masa yang sama hormon stres akan mengalir melalui sistem tubuh, jika tidak segera diatasi hormon stres ini boleh menyebabkan kerosakanfizikal dan mental.

Dipetik dari Health24, Khamis (30/9/2010) ada 12 isyarat yang dikeluarkan sebagai tanda bahawa tubuh memerlukan ketenangan, iaitu:

1. Sakit Kepala

Saat panik, seseorang tidak boleh berfikir dengan jernih. Lonjakan adrenalin akan menyebabkansebahagian aliran darah dialihkan dari otak dan dihantar ke otot. Hal ini akan menimbulkan rasa sakit kepala ringan.

2. Bernafas lebih cepat

Otot-otot tubuh memerlukan peningkatan kadar oksigen agar boleh berfungsi dengan baik apabila panik.Satu-satunya cara untuk mendapatkan banyak oksigen adalah dengan mempercepatkan proses bernafas.

3. Tidak boleh tidur
Ketika panik, akan muncul banyak fikiran dan perasaan cemas sehingga membuat seseorang tetapterjaga. Sebuah proses kimia yang kompleks akan mencetuskan seseorang tertidur setiap malam, tapiproses ini akan terbantut jika adanya hormon kortisol yang tinggi. Padahal seharusnya hormon ini beradadi peringkat terendah saat malam hari.

4. Tubuh merasa gatal dan muncul eksim
Kelebihan hormon kortisol saat panik akan merangsang pelepasan histamin di dalam tubuh. Keadaan iniakan menyebabkan timbulnya gatal-gatal di kulit atau eksim yang tiba-tiba muncul kembali.

5. Tubuh berpeluh
Ketika panik, maka denyut jantung dan tekanan darah akan meningkat. Hal ini menyebabkan seseorangberpeluh lebih banyak untuk menjaga suhu tubuh tetap stabil.

6. Penglihatan menjadi kabur
Ada banyak penyebab penglihatan seseorang menjadi kabur. Tapi ketika terjadi serangan panik, akan membuat tekanan darah tinggi yang mencetuskan sakit kepala dan menyebabkan penglihatan kabur.

7. Menjadi lebih kerap ke tandas
Beberapa orang yang mudah merasa cemas atau panik akan membuat tubuh kehilangan vitamin B6 dan menyebabkan seseorang menjadi sering buang air kecil.

8. Berat badan naik atau turun
Saat panik menyerang beberapa orang ada yang cuba mengatasinya dengan cara makan yang tidak sihatatau justeru tidak memiliki nafsu makan. Keadaan ini membuat berat badan seseorang menjadi bertambah atau justeru menurun.

9. Mudah terkena ulser mulut
 Salah satu penyebab ulser mulut adalah kekurangan vitamin B12, dan penyebabnya adalah datang dari adanya voltan atau panik secara terus menerus.

10. Mengambil alkohol lebih banyak
Beberapa orang ada yang mengatasi rasa paniknya dengan mengambil alkohol, tapi jika konsumsinyaberlebihan akan membuat tubuh menjadi stres dan memburukkan keadaannya.

11. Sering terkena jangkitan
Ketika tubuh sering mengalami panik, maka secara tidak langsung tubuh selalu berada dalam keadaansiap sedia. Hal ini tentu sahaja akan menjejaskan sistem kekebalannya, sehingga lebih mudah terkenajangkitan.

12. Tidak tertarik pada seks
Percaya atau tidak saat tubuh merasakan panik, maka seks tidak termasuk dalam senarai keperluan yang penting. Dan jika panik terus menerus berlaku, maka akan menjadi malapetaka bagi peringkat libidoseseorang.
Jika mengalami keadaan tersebut, berilah tubuh masa untuk berehat atau tenang. Misalnya dengan cara mempelajari menghirup aromaterapi yang menenangkan, bernafas dalam-dalam atau meminum air kosong. Yang lebih penting dekatkan diri kita dengan tuhan. Agar diberi ketenangan.




3 comments

  1. saye salu sakit kepala. tanda2 stress kot. -.-

    ReplyDelete
  2. saya kena kirangkan stress lahn!

    ReplyDelete
  3. Ouwh! Majoriti yg tersenarai di atas selalu ku alami..Nampak sangat stress..Bile la bley berehat secukup2nyer neh..Uhuhu~T_T#

    ReplyDelete

ღ Nice to see , nice to read ,
Once comment , I will hit you back ! :D
Its that true my poem ? HAHA. Ignore it..

Thanks , I love you all !